Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Bas Neijenhuis - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Bas Neijenhuis - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Door: basneijenhuis

Blijf op de hoogte en volg Bas

29 Maart 2012 | Indonesië, Yogyakarta

Een dag later dan gepland maar de reden lezen jullie zo.
Ik heb een slechte nacht gehad, Buikloop maar ik zal jullie de details besparen.
Na het ontbijt zijn we voor een korte rit in de auto gestapt om vervolgens in een Becak te stappen en een rit van ongeveer 45 minuten te maken naar het Kraton. Oh wat had mijn fietser het zwaar. Zo'n oude becak met zo'n grote kerel en dan ook nog over heuveltjes. Een groot voordeel: achter iedere heuvel ligt een dalletje!!!! Het Kraton is het paleis van de 10e sultan van Yogyakarta. Hier kregen wij een rondleiding van een gids van 83! jaar oud met 1 kunstoog. Ik heb een foto van hem maar die volgt nog. Dit paleis wordt nog gebruikt en is daarom beperkt toegankelijk. na deze bezichtiging zijn we verder gereden naar een zilver"fabriek" wat eigenlijk meer een winkel was waar ze zilver bewerken en verkopen. Na de lunch ergens midden in de rimboe in een kampung zijn we verder gereden maar de Prambanan. Dit heilige tempelcomplex is diverse malen getroffen door aardbevingen en moet voor een groot deel nog worden herbouwd. de tempels die al weer zijn gerestaureerd kunnen worden bezichtigd. in totaal moeten er 224 tempels zijn. De stenen van de nog te restaureren tempels liggen op hun oorspronkelijke plek maar kunnen door het ontbreken van een aantal stenen niet worden herbouwd. deze ontbrekende stenen zijn in de lop van de tijd door de bevolking meegenomen en gebruikt voor hun eigen huis, pad of muurtje. Als deze stenen worden teruggeven moet de regering zorgen voor de vervanging van hun huis, pad of muurtje en daar is nog geen geld voor. de wederopbouw van het complex zal daardoor nog heel veel jaren in beslag nemen. de foto's die ik heb gemaakt vertellen het verhaal. Nadat we terug zijn gekomen in het hotel (rond half vier) ben ik gelijk op bed gaan liggen en is Pa alleen gaan eten. Mijn luiken waren dus al vroeg dicht en vandaar dat dit verslag een dagje later komt.x