Baturaden-yogyakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Bas Neijenhuis - WaarBenJij.nu Baturaden-yogyakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Bas Neijenhuis - WaarBenJij.nu

Baturaden-yogyakarta

Door: basneijenhuis

Blijf op de hoogte en volg Bas

27 Maart 2012 | Indonesië, Batavia

Sorry, nog geen foto's!
Vanmorgen vroeg eerst lekker ontbeten en daarna op stap naar magelang voor de borobudur.
op de route naar Magelang zijn we, hoe kan het ook anders, vulkanen tegengekomen. Foto's gemaakt etc.
Na een uurtje een korte stop gemaakt langs de weg en zijn we de rijstvelden ingelopen. De vrouwen waren druk bezig geweest het oogsten van de rijst en nu waren ze bezig met het maken van `BAKSTENEN`! Foto komt nog. De bakstenen worden gemaakt van de klei die onder de rijstvelden zit. de klei wordt vermengd met kalk en een beetje water en in een mal gedrukt. Nadat de bakstenen genoeg zijn gedroogd worden se opgestapeld en gaan de vliesjes van de gedorste rijst eroverheen (recycling). deze vliesjes worden aangestoken en zo worden de bakstenen gebakken. de as die overblijft kan ook weer worden gebruikt als mest en wordt dus ook weer verkocht. Het blijven handelaren hier. Nadat we weer een stuk hadden gereden zijn we langs de weg gestopt bij een fruit kraam om Durian(g) te eten. Deze vrucht stinkt heel erg maar ze zeggen dat hij lekker is dus ik een stukje geproefd en ik vond het niet lekker. Hiwar onze gids en onze chauffeur hebben de Durian meegenomen (tegen iedere regel in) om later op te eten. Normaal moet je hem gelijk opeten en zeker niet meenemen in een auto wat dat gaat meuren!!!! en dat hebben we geweten. ik hoop dat de lucht morgen uit de auto is.
We hebben de weg vervolgd om uiteindelijk voor de lunch in Magelang aan te komen en hier bij een plaatselijk restaurant te gaan eten. na het eten zijn we naar de Borobudur gegaan en ben ik samen met een gids het monument opgegaan (het was te steil en teveel treden voor pa) en heb een aantal verhalen gehoord die te maken hebben met alle relief die op de stenen staan en waarom de laatste 3 niveau's rond zijn en zijn voorzien van die mooie "klokken". deze vorm komt van het blad van een boom waar boedha onderzat toen hij aan het mediteren was en er iets goeds gebeurde (ik weet niet meer wat, sorry). Het bouwwerk was heel indrukwekkend. Na dit bezoek zijn we doorgereisd naar Yogyakarta alwaar we verblijven in het GQ hotel (erg luxe). Nu weer lekker slapen en morgen op pad naar Kraton en de Pramadan en we worden vervoerd in een Riksja 9ik heb nu al medelijden met onze chauffeur!!.
x

• 27 Maart 2012 - 13:56

Zus & Zo:

Zo wat leer je een hoop!! Echt leuk!
    Nu weet je waar pa het altijd over heeft.
    Is hij lekker Maleis aan het poekelen onze Poeroet?
    Ik heb ook medelijden met de chauffeur zeker nu ik lees dat jullie zo van het eten genieten! Haha.
    XXX

• 27 Maart 2012 - 14:11

Thuis Basis Truus:

hallo lieve mensen , ik heb jullie mail ontvangen . erg leuk dat wij op deze manier contact kunnen hebben . zo kan ik de reis met jullie meemaken ik hoop zo dat het voor beiden onvergetelijk is op de thuis basis is alles naar wens genieten uitroepteken kan ik niet vinden groetjes en tot horens truitje

• 27 Maart 2012 - 16:52

Renate:

Ook hier heerlijk eten... Ilsati hebben hier net bloemkool en witlof met een hollands balletje gegeten. Volgens hun toch lekkerder dan hagedis-sate! Leuk om jullie verhalen te lezen, hou vol met het schrijven van julie ervaringen.
    Groetjes van ons allemaal!